دیدار نمایندهٔ اعزامی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با خانواده‌های جان‌باختگان غرق‌شده در هوتگِ روستای سلوربازار بخش پلان شهرستان چابهار

سه‌شنبه‌شب (27 اردیبهشت 1401) مولوی محمدحسین گرگیج، معاون مدیرعامل مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین زاهدان به‌عنوان نمایندهٔ اعزامی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با خانواده‌ها و خویشاوندان داغدیدهٔ حادثهٔ دلخراش جان‌باختگان غرق‌شده در هوتگِ روستای سلوربازار بخش پلان شهرستان چابهار دیدار کرد.
ایشان مراتب تسلیت و همدردی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و رئیس هیئت‌مدیرهٔ مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین، مولانا عبدالغنی بدری را به آنان ابراز داشت.
معاون مدیرعامل مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین زاهدان در این دیدار ضمن همدردی با این عزیزان، به صبر و شکیبایی توصیه نمود و اظهار داشت: دو کودک غرق‌شده ذخیرهٔ اخروی والدین خود هستند و معلم فداکار نیز طبق ارشاد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم: «الغریق شهید» باذن الله به درجه‌ی رفیع شهادت نایل آمده است. خانواده‌های محترم جان‌باختگان نیز از این دیدار خرسند شده و آن را مایهٔ تسلی خود دانستند.
قابل یادآوری است: هوتگ گودالی است که آب باران در آن جمع می‌شود که اکثراً در محدودهٔ روستاها و از آب‌های سطحی و از رودخانه‌ها آب‌گیری می‌شوند.
آب هوتگ در بلوچستان استفادهٔ بسیاری دارد و زندگی انسان‌ها و حیوانات به آن وابسته است. در برخی از روستاها مخصوصاً در منطقهٔ باهوکلات به‌دلیل نبود آب لوله‌کشی از آب هوتگ به‌عنوان آب شرب استفاده می‌شود.‌ روستاهایی که به‌نحوی از آب شرب برخوردار هستند، نیز از هوتگ بی‌نیاز نیستند و مردم برای کشاورزی، آب‌دادن به حیوانات و جلوگیری از به‌وجودآمدن ریزگرد و شستشو، از آب هوتگ‌ها استفاده می‌کنند. در بعضی از روستاهایی که در مسیر رودخانه قرار دارند، آب در گودال‌های داخل رودخانه جمع می‌شود که محل زیست تمساح‌های پوزه‌کوتاه قرار گرفته است که گاهی شاهد حمله این جانوران به کودکان و احشام بوده‌ایم و صحنه‌های دلخراشی رخ داده است.
ارگان‌های دولتی ذی‌ربط قطعاً می‌توانستند با ورود به‌موقع و اقدامات لازم، در جلوگیری از وقوع چنین حوادث تلخی نقش مهمی ایفا کنند امیدواریم هرچه زودتر اقدامات لازم صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.
آنچه در رابطه با معضل هوتگ قابل اجرا است؛
اول: مردمی که هنوز از تأمین آب مورد نیاز روزانهٔ خود محروم هستند باید از طریق لوله‌کشی آب مورد نیاز آنان تأمین گردد.
دوم: هوتگ‌های قابل استفاده ساماندهی و حصارکشی شوند و هوتگ‌های بلااستفاده تسطیح و معدوم شوند.
سوم: آموزش و فرهنگ‌سازی لازم مبنی بر مخاطرات هوتگ‌ها و ایجاد فضاهای تفریحی و فرهنگی که متأسفانه متولیان امر کمتر در این زمینه ورود می‌کنند.
ناگفته نماند که در دو سال اخیر اقدامات مفیدی در تهیه و تکمیل پروژه‌های آب‌رسانی صورت گرفته و در بخش‌های پلان، پیرسهراب، تلنگ و قسمتی از بخش مرکزی دشتیاری از منابع آبی نسبتاً پایداری برخوردار شده‌اند.
الحمدلله مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین نقش عمده‌ای در آب‌رسانی این منطقه داشته است.
اقدامات صورت‌گرفته توسط مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین زاهدان در حوزهٔ آب‌رسانیِ بخش پلان
در بخش پلان از منطقهٔ دشتیاری 500 متر لولهٔ آب سایز 160 پلی‌اتیلن برای روستاهای ابراهیم‌بازار، سلوربازار و عیسی‌بازار جهت اتصال به خطوط آب توسط مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین زاهدان تهیه شد.
لازم به ذکر است روستای سلوربازار، که محل وقوع حادثهٔ اخیر است، لوله‌ی مورد نیاز برای آب‌رسانی این روستا حدود یک سال پیش توسط مؤسسهٔ محسنین تهیه شد و هم‌اکنون این روستا از آب شرب پایداری برخوردار است.
انجام اتصالات آب‌رسانی خط روستای رانک، لوله‌کشی و تأمین کلیهٔ هزینه‌های اتصالات آب‌رسانی روستای بلوچی‌آدم از محلهٔ دشتی‌ها و همچنین تعمیر 8 کیلومتر، شبکهٔ فرسودهٔ آب‌رسانی در مجتمع سولدان شهرستان دشتیاری و اتصال آن به آب شیرین.
مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین زاهدان «شعبهٔ امداد و خدمات‌رسانی دارالعلوم مکی» که در موارد گوناگون در استان‌های مختلف کشور به کمک و امداد هم‌وطنان شتافته و در سیل سهمگین سال ۹۸ فعالیت گسترده‌ای در منطقه‌ی دشتیاری داشته است اکنون نیز برای امداد و خدمات‌رسانی به این مردم نجیب و فداکار آماده است و ان‌شاءالله با حمایت شما هم‌وطنان نوع‌دوست و نیکوکار فعالیت برای تأمین آب‌ شرب مردم این منطقه و بازسازی و حصارکشی هوتگ‌های مورد استفاده‌، در این منطقه ادامه خواهد داشت.
شماره‌تماس: 05433426470
شماره‌کارت بانک ملی به نام مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین زاهدان: 6037991899875672
آدرس: سیستان‌وبلوچستان؛ زاهدان، خیابان خیام، خیام ۳

🌴مؤسسهٔ خیریهٔ محسنین زاهدان
زیر نظر دارالعلوم مکی


3894 بازدید

منتشر شده در تاریخ : ۱۴۰۱-۰۲-۲۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق طرح برای طراح محفوظ است. Copyright ©

طراحی شده توسط : عبدالماجد شه بخش